• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74306
+
-

65 درصد صادرات خشکبار کشور از آذربایجان‌شرقی

در حال حاضر خشکبار، بعد از محصولات پتروشیمی و آهن‌آلات، بالاترین میزان صادرات را در ایران دارد و در این بین نقش آذربایجان ‌شرقی به عنوان قطب اصلی تولید، بسته‌بندی و صادرات خشکبار بی‌بدیل، ممتاز و برجسته است. 

به گزارش ایرنا، آذربایجان ‌شرقی با داشتن اراضی وسیع باغی و کشاورزی از مناطق مهم کشت و فراوری محصولات خشکباری کشور است و با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها، ۶۵ درصد صادرات این محصولات را در اختیار دارد. 

رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی تبریز درباره طرح‌های افزایش صادرات این محصول و ظرفیت‌های ارزآوری آن اظهار کرد: همفکری و هم‌افزایی فعالان حوزه خشکبار آذربایجان ‌شرقی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اقدام این مجموعه برای توسعه و رونق صادرات این محصولات به شمار می‌رود.

«یوسف حسینی» بر توانمندی‌ها و تخصص‌های تجاری و بازرگانی آذربایجان‌ شرقی در حوزه صادرات تاکید کرد و افزود: بدون تردید صادرات روزافزون خشکبار به دلیل ارزش افزوده بالا و نیز وجود بازار مصرف مناسب در اروپا و آمریکا می‌تواند مسیر رشد و ترقی اقتصادی منطقه و حتی ایران را هموارتر کند.

وی گفت: به طور عمده فراوری و صادرات خشکبار کشور از سوی فعالان این بخش در آذربایجان شرقی تحقق می‌یابد و ما درصدد هستیم با هم‌فکری و هم‌افزایی همه همکاران خود در حوزه خشکبار، توسعه صادرات و ارز‌آوری این حوزه را بیش از پیش کنیم.

حسینی وظیفه اصلی تشکل‌ها و اتحادیه‌های فعال در حوزه صادرات را انتقال موانع و مشکلات به مسئولان و ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل آنها بیان کرد و اداممه داد: امیدواریم با برگزاری نشست‌های مستمر امکان حل مسائل و مشکلات فعالان بخش خصوص در حوزه خشکبار فراهم شود.

وی با یادآوری این‌که باید به صورت ریشه‌ای مسائل حوزه‌های مختلف صادراتی کشور حل شود، تاکید کرد: شناسایی ظرفیت‌های استانی و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها از اهداف مهم و اصلی اتاق بازرگانی تبریز است.
این مسئول عراق، آذربایجان، کشورهای حوزه خلیج فارس و قفقاز و اروپا را از جمله بازارهای هدف خشکبار آذربایجان ‌شرقی برشمرد و گفت: با اقدامات علمی و اصولی می‌توان از صادرات 5/ 1 میلیارد دلاری محصولات خشکباری ایران به خارج، سهم بیشتری را به خود اختصاص داد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید